Monday, February 21, 2011

Nur Muhammad

Nur Muhammad itulah asal segala kejadian. Nur Muhammad itu terjadi dua rupa. Yang pertama rupa yang Qadim lagi Azali. Dia telah terjadi sebelum jadinya seluruh yang ada. Daripadanya disauk seluruh ilmu dan irfan. Kedua ialah rupanya sebagai manusia, sebagai seorang Rasul dan Nabi yang diutus Tuhan. Rupa sebagai manusia ini menempuh maut. Tetapi rupa yang Qadim tetap ada meliputi alam. Maka dari rupanya yang Qadim itulah diambil segala Nur buat menciptakan segala Nabi dan Rasul dan Awliya.
Cahaya segala kenabian adalah dari Nur-nyalah menyata.dan cahaya mereka dari cahayanyalah mengambil. tidaklah ada suatu cahaya yang bercahaya dan lebih nyata yang lebih Qadim daripada cahayanya yang Qadim. KehendakNya mendahului segala kehendak, WujudNya mendahului segala adam, namanya mendahului akan Qalam pun sendiri, kerana ia terjadi sebelum apapun terjadi.
segala yang diketahui hanyalah setetes saja dari lautan ilmunya. satu zaman hanyalah satu saat kecil dari masanya yang panjang. dalam hal kejadian Dialah yang awal, dalam hal kenabian Dialah yang akhir. Al-Haq adalah dengan Dia dan dengan Dialah hakekat. Dialah batin dalam hakekat dan Dialah lahir dalam maqrifat.
Nur Muhammad itulah pusat kesatuan alam dan pusat kesatuan nubuwat segala Nabi.

wallahualam.

Al-Hallaj

No comments:

Post a Comment